Mężczyzna z tabletem robi zdjęcie mieszkania

2023-05-08, 0 Komentarzy

Jak sprzedać mieszkanie? 7 skutecznych porad

Jeśli masz ładne, funkcjonalne mieszkanie, do tego położone w dobrej lokalizacji, może ci się wydawać, że taki towar “sprzedaje się sam”. Jednak prawda jest taka, że nawet w czasach rekordowej koniunktury zawsze będziesz stratny, zaniedbując proces sprzedaży. Szukanie klienta potrwa dłużej, wzrosną koszty, a finalna cena będzie niższa. Dlatego warto posłuchać osób z doświadczeniem i zapoznać się z poniższą listą 7 skutecznych porad na to, jak sprzedać mieszkanie. Listę sporządzili pośrednicy od wielu lat pracujący w branży.

  1. Przygotuj się do sprzedaży: przeprowadź generalny remont, wyczyść i umebluj mieszkanie, aby pokazać jego pełny potencjał. Przygotowania te można określi jako home staging. Termin ostatnio bardzo modny i oznaczający działania mające na celu podkreślenie zalet sprzedawanego lub wynajmowanego lokalu. Koszt i nakład pracy są różne, zależne od tego, jak zaawansowane działania zamierzasz podjąć. Ich wybór z kolei należy oprzeć na kalkulacji zysków i strat – jaki poziom inwestycji będzie uzasadniony adekwatnym podniesieniem ceny transakcyjnej?
  2. Ustal odpowiednią cenę: porównaj ceny podobnych mieszkań w okolicy, aby określić odpowiednią cenę. To jest najprostsza metoda i zazwyczaj bywa skuteczna. Gorzej, jeśli sprzedajesz w okolicy, gdzie jest niewiele ofert i przez to nie da rady wyciągnąć wiarygodnych wniosków. W takiej sytuacji warto rozważyć opcję skorzystania z usług pośrednika w obrocie nieruchomościami lub rzeczoznawcy majątkowego. Pamiętaj, że na twoją niekorzyść działa zarówno za niska cena ofertowa, jak i za wysoka.
  3. Zrób profesjonalne zdjęcia: zatrudnij profesjonalnego fotografa, aby zrobić zdjęcia, które będą atrakcyjne dla potencjalnych kupujących. Dobre materiały graficzne to podstawa oferty, która przyciąga uwagę. Muszą być nie tylko ładne, ale też pełne informacji. Jeśli czujesz się na siłach, możesz próbować samodzielnie zrobić zdjęcia – obecnie większość smartfonów ma aparaty wystarczające do tego celu, więc wystarczy, że zapoznasz się z regułami robienia dobrych zdjęć nieruchomości.
  4. Promuj swoje mieszkanie: zamieść ogłoszenie w Internecie, na przykład na portalach ogłoszeniowych, oraz zorganizuj kilka dni otwartych, aby potencjalni kupujący mogli obejrzeć mieszkanie. Portale to teraz główne miejsce spotkań sprzedających z kupującymi, ale również wartościowym kanałem mogą być lokalne fora oraz grupy na Facebooku. Robienie dni otwartych bardzo korzystnie wpływa na sprzedaż, jednak jest też mocno angażujące (musisz na to poświęcić czas). To jeden z argumentów za tym, aby zatrudnić agenta nieruchomości.
  5. Bądź elastyczny: jesteś gotów na negocjacje cenowe i warunki sprzedaży. Niemal nigdy cena ofertowa nie jest równa transakcyjnej. Musisz się liczyć z tym, że klient będzie negocjować. Dlatego przygotuj się do tego – zastanów się, jaki rabat (lub inne ustępstwa, np. pozostawienie części wyposażenia lub dorzucenie gratis miejsca postojowego) jesteś w stanie zaakceptować. Dzięki temu nie będziesz zaskoczony, gdy zacznie się targowanie.
  6. Znajdź dobrego agenta nieruchomości – dobry agent nieruchomości posiada duże doświadczenie w sprzedaży mieszkań i może pomóc ci w sprzedaży mieszkania. Pewnie powstrzymuje cię przed tym konieczność poniesienia dodatkowego kosztu, jakim jest wynagrodzenie pośrednika. Jednak w wielu przypadkach agent wypracuje taką cenę transakcyjną, że finansowo nie stracisz na powierzeniu mu sprzedaży mieszkania. Za to zaoszczędzisz mnóstwo czasu i nerwów, które musiałbyś poświęcić na samodzielne zajmowanie się szukaniem klientów oraz ich bieżącym obsługiwaniem.
  7. Bądź przygotowany na wszelkie pytania i wątpliwości potencjalnych kupujących i odpowiadaj na nie szczerze i rzeczowo. Z tego względu dobrze zapoznaj się z bieżącym stanem mieszkania oraz całej nieruchomości, w której ono się znajduje. Jeśli istnieją jakieś problematyczne kwestie, np. pojawiały się przecieki z dachu, to nie unikaj tego tematu. Zbierz wszystkie dane na temat takiego problemu i zastanów się, jak będziesz go komunikował klientowi. Najlepszym rozwiązaniem jest poinformowanie o tym wraz ze sposobem na poradzenie sobie z takim mankamentem.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *