2023-03-21, 0 Komentarzy
Na jakie cechy nieruchomości mieszkaniowej zwracać uwagę, aby znaleźć klienta?
Marketing w sprzedaży nieruchomości z jednej strony opiera się na podobnych założeniach, co każdy inny rodzaj marketingu. Z drugiej strony mamy tu do czynienia z towarem tak dużej wartości, że jest niemal pewne, iż potencjalny klient będzie bardziej krytyczny wobec naszych argumentów i je zweryfikuje. Poza tym, tak jak w każdej inne branży, warto wiedzieć, na co kłaść akcenty, aby zmaksymalizować sukces sprzedażowy.
Każdy, kto ma jakiekolwiek doświadczenie w obrocie nieruchomościami, wie, że jest jeden czynnik mający decydujący wpływ na cenę i tempo sprzedaży – to lokalizacja. Położenie w atrakcyjnej okolicy, bliskość szkół, sklepów, parków, przystanków autobusowych lub innych udogodnień jest tradycyjnie najmocniejszym argumentem w procesie szukania klienta i negocjowania ceny. Dlatego też w marketingu nieruchomości jest to coś, co należy eksponować. Oczywiście tylko wtedy, gdy jest się czym pochwalić.
Aspekt lokalizacji można rozbijać na poszczególne składowe. I tak na pewno warto podkreślać przy promowaniu mieszkania lub domu położenie w cichej i spokojnej okolicy. Brak hałasu z ulicy lub z pobliskiego tłumnie uczęszczanego miejsca to dla wielu osób wymóg, z którego nie będą skłonni zrezygnować. Dla innych z kolei będzie to zachęta, która ich przyciągnie do oferty i skłoni do jej rozważenia. Siłę tego argumentu można wzmocnić tym, że z nieruchomości jest piękny widok. Ten, rzecz jasna, jest uzależniony od ogólnego położenia, dlatego też w przypadku nieruchomości położonych w mieście atutem będzie np. widok na park czy na panoramę miasta z wysokiego piętra.
Powyżej wspomnieliśmy o aspektach estetycznych, na których z powodzeniem można oprzeć strategię marketingową sprzedaży nieruchomości. Te argumenty odwołują się do emocji, a tak naprawdę emocje to najlepsze narzędzie w każdego rodzaju handlu. Zanim przejdziemy do rzeczy związanych bardziej z racjonalną oceną oferty, damy coś, co jest pośrednie – mianowicie ogród. O ile ogród przy domu pełni też praktyczną rolę, jako miejsce wypoczynku, o tyle przy blokach często położony jest tak, iż korzystanie z niego wcale nie jest komfortowe. Mimo to u potencjalnego klienta może wywoływać pozytywne emocje i na pewno warto go wyeksponować jako atut.
Przejdźmy teraz do cech nieruchomości, które odwołują się raczej do racjonalności niż do emocji. Listę rzeczy, na które warto zwracać uwagę w ofercie oraz podczas rozmów, otwiera stan techniczny mieszkania. Większość osób szuka lokalu, który nie będzie od nich wymagał dużych nakładów. Chociażby z tego względu, że często sam zakup wymaga od nich pozbycia się wszystkich oszczędności i nie mają środków na dalsze inwestycje. Dobry stan techniczny jest więc mocnym argumentem. Do tego można dorzucić wykończenie lub świeżo przeprowadzony remont. To są atuty, bo klient wie, iż będzie mógł natychmiast przeprowadzić się do wymarzonej nieruchomości, bez ponoszania dodatkowych wydatków.
Bardzo często (i z powodzeniem) w marketingu nieruchomości operuje się informacją o wielkości lokalu. Duże przestrzenie przyciągają uwagę – duża przestrzeń mieszkalna lub powierzchnia działki to atut, szczególnie dla tych, którzy wyprowadzają się z już za małego mieszkania (a to jeden z najczęstszych scenariuszy na rynku).
Promując ofertę sprzedaży lub wynajmu nieruchomości warto akcentować udogodnienia takie jak miejsce parkingowe, podziemny parking, garaż, winda, wózkownia, rowerownia, plac zabaw, przestronna piwnica czy duży balkon. Planując marketing, zastanów się, co jest największym atutem danego lokalu i na to postaw. Może się okazać, że będzie to bezpieczeństwo, bo mieszkanie jest w dobrej okolicy lub położone na strzeżonym osiedlu. Na to klienci zwracają uwagę.
Wśród praktycznych aspektów mieszkania warty podkreślania jest łatwy i szybki dostęp do komunikacji publicznej oraz szybki dojazd do kluczowych punktów miasta. W czasach, gdy inflacja boleśnie odbija się na naszym comiesięcznym budżecie, jedną z cech przyciągających uwagę klienta będą niskie koszty utrzymania lokalu mieszkalnego.
Ustalając strategię marketingową sprzedaży nieruchomości mieszkaniowej, zastanów się, kto może być nabywcą. Jeśli jest małe mieszkanie, położone blisko centrum, a więc też bardzo drogie, często najlepsze jest stawianie akcentu na wysoki potencjał inwestycyjny – możliwość przyszłego wzrostu wartości nieruchomości przyciągnie tych, którzy chcą gdzieś ulokować swoje oszczędności.